Sidor

fredag 23 september 2011

Om konst


När jag pluggade till bildlärare var jag supernervös att någon skulle komma på mig. Att någon skulle förstå att jag inte alls kunde teckna, rita eller måla snyggt. Det som jag räknade som riktig konst var realistisk konst. Så är det nog ganska många som tänker om konst, även om man inte gärna erkänner det. Om man kan teckna av verkligheten exakt som den ser ut. Då är man duktig.

När jag nu berättar för människor att jag är bildlärare reagerar ofta folk spontant: oj, jag kan verkligen inte rita. Jag tror att de menar att de inte kan rita realistiskt. Konsten handlar om så mycket mer än att rita (även om jag verkligen älskar att rita). Och ritandet handlar om så mycket mer än realism. Vi har skapat ramar för vad konst ska vara. Vi har utnämnt vissa människor till kreativa. T.ex. de som håller på med färg och form. Men jag vill ändå påstå, precis som salig Joseph Beuys, att varje människa är en konstnär. Konst handlar om att hitta sin röst, sitt uttryck, sin idé, sitt hantverk och sin glädje.

Seså! ut och skapa med er!


3 kommentarer:

  1. Bra sagt Viktoria! Och du är definitivt en konstnär! Kram Kram

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag är att jag hittade din blogg och läste det där!! Jag ska nämligen själv bli bildlärare och ibland känner jag precis sådär, att någon ska komma på mig och slänga ut nig från kursen. Har min första utställningen imorgon. Är nervös. Tack för en fin blogg, ska bokmärka den !

    SvaraRadera
  3. TACK Josefine! Jag tror att det är många som känner så där när man läser till bildlärare. Men saken är ju att man är i en process att lära sig och försöka hitta sitt eget uttryck. Sånt därnt tar ju en massa tid. Det känns som jag bara börjat.
    Kul att du ska ha utställning. Lycka till med allt!

    SvaraRadera